Friday, March 8, 2013

Pengalaman Belajar Memandu-Part 1

Assalam..

For this entry nak cita sikit pengalaman aku sepanjang ambik lesen. Btw,aku just belajaq bawak kereta ja.. Motor memang aku tak dak keberanian nak bawak.. Lgpun kt rumah aku memang tak dak motor,so kalau aku ambik pun macam rugi ja kan?huhu.. 

Actually, aku start amek kelas memandu ni bulan7 tahun lepas.. Time tu p la class yg 6 jam tu, iaitu 3 jam sesi pagi dan 3 jam sesi petang..Aku pi sorang ja..Mula2 aku notice ramai budak2 lepasan spm yg amek..Tp ada jgak la yg lebih tua dari aku,yg dh berkahwin pun ada..So aku tak la rasa malu sgt sbb time tu aku dah 22 tahun baru nak amek lesen..sobs2..Aku jumpak kawan baru,dia pun muda 2 tahun dari aku..Dia pun sorang jgak..Time neyh just dengaq ceramah ja la.. Ngantuk toksah cakap laa..Tapi ni aku dok depan so terbeliak jgak la mata sbb nak fokus kan..Then lepas tu booking utk Ujian Komputer which aku buat 3 hari selepas dgq ceramah tu..But before ujian tu, mmg bersungguh2 jgak la aku "study" dgn hafal buku pasal peraturan jalan raya tu..Then bila dah sampai hari ujian, aku p ngn kawan baru aku tu,mak dia tlg hantaq..Nak dijadikan cerita, bila sampai turn aku, cap jari aku tak lepas lak..Kawan aku tu boleh ja..Mcm2 cara dh buat, bubuh bedak la,gosok ibu jari kat carpet la, sental ngn tisu la but still tak boleh baca cap jari aku..Aku dah agak mesti sebab IC aku tu time darjah 6, and time tu aku dah 22 tahun,so maybe jari aku yg kecik dulu tak dapat nak didetect lg dh..Mmg rasa cuak dah time tu,rasa cam nak nangeh pun ada.. Yala, excited nak buat ujian,tiba2 tak dapat detect cap jari..Sttttreesss! (Gary).. Tp Alhamdulilah setelah menerima bantuan dari pusat latihan memandu aku tu, dapat jgak cap jari aku didetect..So dipendekkan cerita Alhamdulillah aku lulus dengan jayanya Ujian Komputer tu dengan markah 45/50.. Tak kisah la tak dapat markah penuh pun,janji aku dapat lulus..Tapi baru lulus stage pertama..

Then pada 28 Disember 2012, aku sambung utk class pra- L.. Alaa,ceramah yg 4 jam tu..


Lepas tu the next two day(31 Disember 2012) aku continue utk latihan memandu pra-L..Kiranya ni la first time aku bawak kereta..aku bwk keta viva..Aku dapat cikgu lelaki, nampak cam gatai sikit,tp sempoi gak cikgu tu.. Siap boleh sembang2 lg..Time ni cikgu ajaq pasai stereng,lampu,signal,brek tgn kaki,clutch,minyak n so on..Just pusing2 litar ja tanpa tekan minyak, dia tak ajaq sgt pasai tukaq gear,parking ngn bukit tu..Just naik bukit ckali ja..Sepatutnya 3 jam tp 1 jam setengah ja..Adoyaii,bukan nak merungut,tp kan lebih baik kalau cikgu aku tu ajaq sampai habis waktu blajaq..Tapi apa pun pengalaman pertama drive ni mmg nervous cket, aku plak jenih yg kalut..Ketaq semua ada tapi dalam masa yang sama rasa bangga sebab boleh gak bawak sikit-sikit..hehe

Next lak sesi latihan memandu untuk L..Bukan main syok lg aku dpt lesen L,haha..Tapi syok aku just sat ja.. Mula dah rasa ketaq smua bila start bawak.





30/1/13 : 2jam latihan pertama aku pun bermula..Time ni aku dapat keta kancil..Dah la amek time 12-2,time orang lunch mmg bnyk keta jgak la.. tapi bersyukur jgak sebab jalan blah2 uum tak sibuk mana compared to KL, jalan pun luas..Time sampai tu,trus cikgu hafizah (cik not) suruh aku drive kluaq p jlnraya.. ohh ya,,aku dapat cikgu pompuan time ni sbb cikgu lelaki sblm ni jadual dia dah penuh,so aku just amek cikgu yg mana ada ja la..Bnyk kali gak aku mati enjin, especially kt berhenti simpang tiga.. Then mslh ngn tukaq gear plak..Aku slalu lupa aku kt gear mana siap tanya cikgu lg "Ni kt gear brapa xtau?"(sambil pening2)..huhu..Aku jgak slalu tersilap angkat clutch secara mengejut..Mmg panas jgak la telinga asyik kena membebel..Cikgu tu kata actually aku boleh bawak, tp aku just kelam kabut ja..Sorry to say,tp mmg dh genetik..family aku pun jenis yg kalut2 gak..hehehe..Kiranya latihan first ni just pusing2 kt jlnraya ja la..

31/1/13 : 2jam latihan kedua ni pun just pusing2 jlnraya gak..Time ni pun still ada mslh ngn clutch,gear,mati enjin.. But much better than the day before..huhu

8/3/13 : 2jam latihan ketiga ni plak baru dia suruh bawak ikut 3 laluan jalanraya tu.. 1st, masuk roundabout yuyuem(kanan)..2nd, lalu kt blah uturn dpn restoran sedap(kiri)..3rd,lalu depan sekolah(kiri)..Awai2 kena marah jgak sbb slalu angkat clutch cepat plus kalut..Yala,dkt sebulan aku tinggai blajaq keta,mmg la sedikit lupa kan..hehe..Tapi untuk gear aku dh rasa confident cket..N lama2 stelah panas telinga kena marah,pastu aku banyakkan selawat dan baca doa naik kenderaan aku jadi lagi tenang bawak kereta..Alhamdulillah..Tapi yg tak syoknya aku hampir2 langgaq keta yg tiba2 nak masuk lorong belah kanan..Patutnya dia kena tunggu aku lalu dulu..Haihh,seb bek aku tak bawak laju sgt and berhenti dengan cepat.. Tapi cikgu cakap kalo jpj ni kompem aku fail sbb berhenti tgh jlan..Tapi nak buat cmna, tak kan la aku nk belah gak keta tu..Adoyai, disebabkan pemandu2 cmni la yg buat aku rasa geram..Kita hati2 tp kalo orang lain dok tunjuk otai pun tak guna jgak..Ada lesen mcm tak dak lesen ja si mamat tu.. Astaghfirullah..Sabaq2..But still cikgu ni belum ajaq aku untuk bukit ngn parking..Sebab tak cukup masa katanya..Harap2 dapat la blajaq esok.. 6 jam just untuk jalanraya ja.. Hope lg 4 jam dia ajaq utk bukit ngn parking..Semoga dipermudahkan segala urusanku Ya Allah..Amin..

Okaylah, that's all for today..Will be continued next entry.. Wassalam =)





No comments:

Post a Comment