Friday, March 15, 2013

Tteokbokki a.k.a spicy rice cakes

Assalam..

Untuk entri kali ni, aku nak share sikit resipi makanan korea a.k.a tteokbokki. Actually dah lama aku nak buat, tapi baru hari ni berkesempatan untuk tulis. 

Okay, next ni antara bahan-bahan yang aku guna untuk buat spicy rice cakes ni --->


Ni lah rice cake lepas frozen. Kalau nak masak, kena rebus dulu sampai mendidih/rice cakes tu timbul.


Bahan-bahan untuk rice cake:

2 cawan tepung beras
1 cawan tepung pulut
1 sudu makan garam
1/2 cawan air (boleh tambah kalau tak cukup)

-Campur semua bahan di atas sampai adunan jadi ketul-ketul. Then, kukus selama 25 minit. Kemudian, uli. (Tips: Make sure sebelum uli tu, sapu tangan dan pisau dengan minyak masak supaya senang potong dan tak melekat).

-Kalau nak lagi senang paham, boleh rujuk blog ni ---->
http://aeriskitchen.com/2010/04/homemade-sticy-rice-cakes-for-tteokbokki-and-tteokguk/

Bahan untuk sos :

4-5 sudu besar cili boh/korean hot pepper paste(aku buat guna cili boh sebab korean hot pepper paste tu tak dak jual kt supermarket dkt umah aku)
2 sudu besar gula
2 pati kiub ayam knorr (kalau nak guna kiub pati ikan bilis pun boleh)
1 sudu besar tepung jagung+sedikit air =untuk pekatkan kuah sos.

Bahan tambahan :


Fish cakes,bawang holland,carrot,kobis,daun bawang


Fish cakes (potong 2cm)
Daun bawang (potong 2cm)
1/2 biji bawang holland (potong panjang)
1 biji carrot (potong 2cm)
Kobis (potong 2cm)

Cara-cara : 
1. Didihkan  2 cawan air + kiub pati ayam.
2. Masukkan bawang.
3. Masukkan cili boh,gula dan kacau.(masak pada api sederhana)
4. Masukkan bancuhan tepung jagung dan kacau lagi.
5. Masukkan rice cake,carrot,kobis,fish cakes dan daun bawang.
6. Gaul sentiasa untuk elak rice cake melekat kt kuali.
7. Agak-agak dah masak, tutup api.
8. Sedia dihidangkan. 


Tadaaa.. Ni lah hasilnya. =)




p/s : makanan melayu tetap nombor 1 bagi aku! =)

4 comments: