Friday, January 17, 2014

Resepi Laksam (untuk 3 orang)

Assalamualaikum.

Laksam ni aku buat petang kelmarin. Penat jugak la, pagi buat donut, tengahari lunch. Tapi takpa janji berbaloi. Aku buat sikit saja sebab nak test dulu jadi atau tidak. and the result turns out quite well for a first timer. Thanks again for myresipi. Cuma aku adjust buat lebih kurang 1/2 adunan saja.

So resepinya ialah..

 Laksam

1 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
2 cawan air suam

- Panaskan pengukus sampai air mendidih.

- semenatara itu, campur semua sampai jadi adunan macam buat penkek. (cair jugak adunan ni)



- Sapu sedikit minyak atas tudung periuk. Sendukkan aduanan atas tudung periuk/loyang



- Letak atas pengukus & kukus selama 10 minit atau sampai jadi bubbles kat atas. Aku kukus lama sikit sebab nak make sure tepung betul masak.



- Selepas kukus,biarkan sebentar. Sementara itu buat step atas sampai habis adunan. (aku buat 2x saja). Gulung guna sudu.




- Gunting kecil-kecil




 Kuah laksam


Ikan 3 ekor sederhana besar (aku guna ikan borek saja)
2 biji bawang merah *
2 ulas bawang putih*
1 sudu teh serbuk lada hitam*
1 inci halia*
2 sudu besar santan pekat berkrim (dalam tin)
3 keping asam gelugor
garam, gula

- Rebus ikan bersama sekeping asam gelugor dan satu sudu besar garam. Sejukkan dan asing isi ikan dan tulang.

- Blend bahan bertanda * bersama isi ikan serta sedikit air rebusan ikan (aku letak 1 sudu teh garam lagi)

- Masukkan dalam periuk rebusan tadi.

- Blend tulang ikan bersama sedikit air rebusan dan tapis. Masukkan yang telah ditapis dalam periuk tadi.

- Masak sampai mendidih.

- Masukkan santan & kacau. 

-Masukkan asam gelugor.

- Try rasa. Tambah garam atau gula kalau rasa tidak cukup (aku tidak tambah sebab awal tadi dah letak)

-Tutup api.






makan dulu baru upload. hehe

No comments:

Post a Comment