Saturday, August 24, 2019

Resepi Spagetti Carbonara untuk Anak


Hujung minggu camni aku terlebih rajin plak nak buat spagetti sos carbonara homemade untuk hero aku.. Malas nak cakap banyak. Meh tengok resepi..

Bahan-bahan yang aku guna :

Spagetti
1 cawan susu cair
Cendawan enoki (dicincang)
1 ulas bawang merah (dihiris)
1 ulas bawang putih(dihiris)
Cheese slice
Kiub ikan bilis
1 sudu besar tepung gandum
Garam
Lada hitam
Marjerin


Cara-cara :

1. Rebus spagetti sampai lembut. (Tambah minyak dan garam sedikit)

2. Masukkan marjerin dalam kuali. Tumis bawang merah, bawang putih hingga wangi.

3. Masukkan cendawan enoki. Masak sampai layu sikit.Tutup api.

4. Blend bahan2 yang telah ditumis bersama sedikit air rebusan spagetti.

5. Masukkan bahan blend dalam kuali. Masak hingga mendidih.

6. Masukkan setengah cawan susu cair+ kiub ikan bilis + lada hitam + sedikit garam. Kacau hingga sebati.

7. Masukkan 1 sudu besar tepung gandum yang telah dibancuh dengan sedikit air untuk pekatkan kuah. Sentiasa kacau elak tepung berketul.

8.  Masukkan 1 keping cheese. Masak sampai kuah menjadi pekat.

9. Sedia dihidang.



Sedap sangat. Rasa mixture mushroom soup + cheese. Yang penting anak aku mau makan. 😀

* Untuk kanak kanak bawah 2y boleh skip penggunaan garam dan kiub ikan bilis ya. Anak aku menang aku dah introduce dengan garam ni.So its up to u nah.

No comments:

Post a Comment